MIRJANA MIKULEC: Hrabrost me vodila do uspjeha

RAZGOVARALA Maja Arsenović

Ako ste surfali internetom, čitali knjige ili gledali TV emisije s ciljem traženja savjeta o uređenju, onda vas ne moramo naročito upoznavati s Mirjanom Mikulec. Kao jedno od najpoznatijih imena u svijetu dizajna enterijera, i to ne samo u rodnoj Hrvatskoj, nego i šire, Mirjana je svima dobro poznata kao autorica brojnih tekstova, knjiga i emisija u kojima velikodušno dijeli savjete o uređenju prostora.

Enterijerima se profesionalno bavi već više od deset godina, a iskustvo je sticala “u hodu” – svakim zasebnim projektom. Prema njenim riječima, najveća dinamika posla uslijedila je nakon otvaranja vlastitog studija za uređenje enterijera “Domus Nobilis” 2006. godine, a naglašava da uređenje enterijera nije vrsta posla o kojem se može govoriti kao o rutinskom – on prije svega podrazumijeva kreativnost i spremnost za testiranje novih rješenja.

DOM INFO: Kako i kada ste se počeli baviti dizajnom enterijera? Na koji način ste se “probili” u poslu koji, vjerovatno kada ste Vi počeli, nije bio popularan kao danas?

MIKULEC: Mislim da je bilo kakva dodatna motivacija u mom slučaju bila izlišna, jer spadam u one koji su od svojih najmanjih nogu znali što bi željeli raditi. Kod mene je to više bila neka vrsta instinkta – sjećam se da sam još kao vrlo malo dijete voljela premještati jastučiće na sofi ili mijenjati mjesta vazama, žardinjerama ili svijećnjacima po različitim prostorijama u kući, kao i crtati imaginarne sobe u kakvima bih željela živjeti kad odrastem. Ukratko, papiri i bojice bili su oduvijek moje omiljene igračke.

Što se tiče “probijanja”, mislim da je važnu ulogu odigrala jedna od mojih urođenih osobina – hrabrost da se uvijek isprobam u nečem novom, čemu je ponešto pripomogla i moja druga karakterna crta, a to je tvrdoglavost da sve što započnem i privedem kraju, bez obzira na ponekad doista brojne prepreke. U dosta mojih projekata bila je uključena i značajna doza rizika, s kojom sam se borila vjerom u sebe i ljude koji su me bezuvjetno podržavali, u prvom redu moja obitelj i prijatelji.

DOM INFO: Sa naše tačke gledišta, jedna ste od najuspješnijih osoba u ovom poslu u Hrvatskoj. Prema Vašem mišljenju, kako izgleda jedan prosječan hrvatski dom?

MIKULEC: U Hrvatskoj još prevladava minimalizam, no to je jako često u konačnici salonski uređen dom kojemu fali topline. Svaki dom/osoba trebalo bi da ima u svom okruženju svoj pečat, tj. dom formirati prema vlastitom stilu života i vlastitim afinitetima.

DOM INFO: Pokrenuli ste i liniju “Mirjana Mikulec Home”, o čemu se tu radi?

MIKULEC: Riječ je novoj liniji za opremanje domova koju sam nedavno osmislila, a koja je, za sada, ograničena na tepihe, posteljinu, ukrasne jastučiće i mirisne svijeće. To ide polako, ali mi ne odustajemo i nadamo se jednoga dana imati široki asortiman proizvoda za dom.

DOM INFO: Objavili ste brojne knjige o uređenju. Na koji način ste sastavljali koncepte knjiga, da li su sve proizašle iz Vašeg profesionalnog iskustva?

MIKULEC: Prije nego što sam napisala prve dvije knjige, pisala sam svaki tjedan kolumne za dnevne novine “Jutarnji list”, ali i za specijalizirane časopise o uređenju interijera. Vrlo su me često znali upitati prijatelji, kao i kontaktirati meni nepoznate osobe da im pomognem kakvim dodatnim savjetom ili pojašnjenjem mojih tekstova o uređenju različitih prostorija – i tu mi se rodila ideja da objedinim i dopunim moje već objavljene tekstove u svojim prvim dvjema knjigama “Ulazak u svijet interijera i “Svijet interijera”. U kasnijim knjigama otišla sam korak dalje i svaku posvetila određenoj funkcionalno prostornoj cjelini s više detalja i savjeta, u obliku praktičnih stručnih priručnika koji imaju za cilj olakšati uređenje u svakom domu. U svakoj od tih knjiga ugrađeno je moje iskustvo, a namijenjene su najširoj publici koja se nije nužno do sada susretala s procesom uređenja interijera, a što se vidi i iz mog načina pisanja – uvijek nastojim pisati kratke i jasne rečenice, s naglaskom na praktične savjete.

DOM INFO: Čime se vodite kada treba da uredite prostor, počevši od “golih” zidova? Da li se u prostorima koje ste uredili uvijek može pronaći neki Vaš pečat?

MIKULEC: Apsolutno ne. U prostorijama koje ja uređujem prvenstveno se treba pronaći pečat ljudi koji će živjeti u svom domu. Stoga je uvijek moj prvi korak pokušati dobro razumjeti osobu koja me angažirala za uređenje.

DOM INFO: Bavite se dizajnom enterijera u više oblasti, dizajnirate, pišete knjige, snimate emisije… Šta najviše od svega volite raditi?

MIKULEC: Tim redom J sve su mi kategorije podjednako drage.

DOM INFO: Koji trend uređenja je prema Vašem mišljenju bezvremenski? I koliko je uopšte moguće pratiti trendove uređenja koje Vaše kolege promovišu po stranim časopisima i portalima?

MIKULEC: Mješavina stilova, što zapravo i nije stil, po mome je mišljenju najzahtjevnija i bezvremenska, jer dobri komadi su uvijek dobri komadi, bitno ih je samo dobro kombinirati, kako u modi, tako i u uređenju interijera.

DOM INFO: Koja je najhrabrija stvar koju ste do sada uradili u Vašem poslu?

MIKULEC: Hm, svaka nova je hrabrija od one prethodne. Prvo je to bilo otvoriti firmu, pa zaposliti ljude, pa knjiga i tako… Tko zna što još slijedi.

DOM INFO: Kako izgleda Vaš dom?

MIKULEC: Moj dom se mijenja kako vjetar puše i kako moje kćeri rastu J No prevladava čistoća i prozračnost, bez obzira na to koji novi komad namještaja dovučem doma. Bijeli podovi tu igraju najveću ulogu.

DOM INFO: Čiji rad na Vas ostavlja utisak, bilo da je riječ o dizajnerima, arhitektama, umjetnicima?

MIKULEC: Nekako se pokazalo kroz ove godine rada da su Eamesovi komadi namještaja uvijek oko mene. J

Od umjetnika pokušavam pratiti mlade nade, a od arhitekata izdvojila bih Carla Scarpu.

DOM INFO: I za kraj, možete li u nekoliko rečenica dati neki savjet našim čitaocima o uređenju doma?

MIKULEC: Moj savjet je: “Manje je više”. Neke od najčešćih pogrešaka koje ljudi rade je loša procjena prostora neke prostorije – primjerice, u sobe manje kvadrature često se pogrešno smješta veći broj masivnih komada namještaja, ili ih se “guši” suviše tamnim bojama.