IKEA ima slavinu koja troši 98 posto manje vode

Poznati švedski trgovački lanac otkupio je patent od inovatora koji je počeo osvajati svijet svojim rješenjem za uštedu potrošnje vode.

Ponekad je bolje da izumi malo odleže u ladici i ‘sazriju’. Tako se pokazalo i u ovom slučaju, budući da je od izuma do njegove praktične primjene prošlo skoro šest godina.  Porodični ručak u njegovom domu bio je prilika da profesor Kaj Mickos konačno izvadi svoj prototip iz podruma.

“Moj punac Kaj je do sad već mnogo puta pokušavao zainteresirati članove obitelji za svoje razne ideje i izume, ali ovaj put moj prijatelj Mikael Abbhagen i ja rekli smo mu da treba smisliti nešto, nekakav fizički proizvod koji bi mogao unaprijediti svijet. I tada je Kaj predstavio svoju staru ideju”, govori njegov zet Johan Nihlén, predsjednik Uprave i jedan od osnivača Altereda, kompanije koja je smještena u samom središtu Stockholma.

Mickos, koji je proveo veliki dio svog profesionalnog života izvan akademske karijere, poučavajući kompanije kako se stvaraju inovacije, bio je prije šest godina u Šangaju.

“Upravo prije svjetske izložbe 2010. godine, Better City, Better Life, napravio sam natjecanje s kineskim univerzitetima, a tema je bila voda”, govori Mickos.

“Iz obične slavine isteče u minuti oko 10 – 12 litara vode, a to je jako puno. Od toga tek mali dio koristimo za ispiranje ruku ili tanjira, dok ostatak odlazi u vodovod. Cilj je bio atomizovati vodu, tako da svaka kap završi na površini koju peremo, a istovremeno da se poveća brzina, pa se tako dobivaju efikasniji efekti – tj. koristi se svaka kap vode”, objasnio je.

Nakon što su pokrenuli start-up i oglasili svoju ideju na Kickstarteru, Nihlén je ujutro našao 800 e-mail poruka. Iako je bilo lako sakupiti novac za pokretanje projekta, mnogo je veći problem bio kako do Božića ispuniti obavezu i isporučiti proizvod svima koji su uplatili podršku projektu.

“S tim novcem uspjeli smo napraviti još bolji proizvod, pa smo počeli isporučivati ​​u aprilu i maju 2017. godine”, kaže Mickos.

Prvi proizvod, Altered: Dual Flow mlaznica, prvenstveno je razvijena za kućanstva. Ima dvije postavke, jednu gdje voda izlazi kao magla i koja štedi 98%,  a druga štedi 85 posto jer iz nje voda prska.

“Punjenje čaše vode s postavkom magle traje tri minute, pa možete promijeniti postavke u normalniji protok ili 1,2 litre u sekundi. Postoji i mogućnost još većeg protoka, kako bi se brže napunili lonci ali i tamo ne treba više od 3-4 litre u minuti”, kaže Nihlén.

Bilo je tu i širok izbor kompanija koje su se javile nakon kampanje Kickstarter, od Coca-Cole do indijske Tate. Druga kompanija koja je stupila u kontakt bila je IKEA.

“Dugo smo imali tajne rasprave s IKEA-om o otvaranju naših licenci i omogućavanju IKEA-u da razvije vlastitu verziju vlastitog proizvoda. Osim naknade za licenciranje, takođe smo dobili potporu za razvoj vlastite verzije”, rekao je Nihlén.

Dana 7. juna ove godine, suradnja je postala službena. Verzija IKEA bit će nazvana Misteln, a očekuje se da će koštati oko 6 dolara kad za oko godinu dana krene prodaja.

“Proizvod koji imamo na tržištu danas je izrađen od ne-olovne mjedi, a naravno ima puno veću izdržljivost od IKEA-inog proizvoda koji će biti izrađen od plastike, pa su usmjereni na različite segmente kupaca. Svoju verziju prodavat ćemo vlastitim kanalima, a ostatak svijeta je otvoren”, rekao je Nihlén.

Do sada je Altered prodao 60.000 mlaznica širom svijeta. Osim hotela, razvijaju i nove modele koji bi bili prikladni za urede i javne prostore. Zajedno s distributerima u SAD-u, na Bliskom istoku i u Indiji sad se žele usredotočiti na te klijente. Sada je u tijeku novi krug financiranja, gdje će Altered podići 1,65 miliona dolara kako bi mogao nastaviti širenje na druge kontinente. Alteredov izum ima patente na nekoliko tržišta, ali do sada, prema Mickosu i Nihlénu nemaju konkurencije.

“Mislimo da je Orbital tuš fantastično rješenje iako je skuplji i komplikovaniji za instalaciju”, govori o konkurenciji.

“Naša primarna snaga je da se brzo i jednostavno instalira na postojeće slavine, a našu tehnologiju razvijamo i za tuševe. Naime, takve kapljice su toliko sitne da brzo gube toplinu, pa znači da treba povećati temperaturu, što troši više energije, a to želimo izbjeći. Radimo na prototipu. Međutim, možemo vidjeti kako naši proizvodi imaju mjesto na tržištu”, rekao je Nihlén za Businessinsider.

Mlaznica je jedna od pet inovacija kojoj je ove godine dodijeljena nagrada Climate Solver, jer imaju veliki potencijal na smanjenje emisija i potrošnju energije tijekom sljedećih 10 godina.

(express.hr)