Da li znate kako osvetljenje u kući deluje na naš organizam?

Svetlost utiče na svaku sferu našeg života, pa tako i na naše zdravlje! Možda i nismo u potpunosti svesni koliko nam zapravo osvetljenje u kući znači, ali verujem da ćete posle ovog teksta širom otvoriti prozor da sunce uđe unutra.

Ljudi su podložni uticaju svetlosti. Sve dok nismo pronašli veštačko svetlo, sunce je bilo glavni izvor svetla, dok su se večeri provodile u relativnoj tami. Veštačko svetlo omogućava da nam život bude mnogo lakši, ali ume i da nam šteti.

Kada mnogo vremena provodimo pod veštačkim osvetljenjem, to može da utiče na naše psihičko i fizičko stanje. Ipak, bez sijalica ne bismo mogli da živimo, zar ne? Ta malena stvar postala je bitna u našim životima, ali je isto tako važno da pravilno rasporedimo osvetljenja po kući.

Hajde da vidimo kako svetlost utiče na naše zdravlje i kako da regulišemo greške koje svakodnevno pravimo.

Svetlost utiče na raspoloženje

Svetlo utice na raspolozenje

Naučnici su dokazali da svetlost utiče na naše raspoloženje. Kada nam fali svetla u prostorijama u kojima sedimo, radimo ili spavamo, to može izazvati depresiju. Iako vam možda zvuči čudno što manjak svetla može da dovede do ozbiljnog stadijuma depresija, ova činjenica povezana je sa tim što svetlost treba da simulira prepodnevne i popodnevne sate, kada su stimulisane funkcije mozga i celokupnog organizma.

Kada u prostorijama fali svetla, naš organizam prima signal da je umoran. Jednostavno, kada se nalazite u prostoriji koji ima prigušeno svetlo, odjednom će vam se desiti da vas savlada pospanost.

Primetili ste sigurno kako su osvetljenja u šoping centrima, kompanijama, i objektima u kojima ima mnogo ljudi, dizajnirana tako da vas drže budnima. Zapravo, to svetlo pomaže da zaposleni i kupci budu budni i koncentrisani, pa čak i kada su fizički umorni. Poznata bela svetla izrađena su da se osećate kao da je dan, bez obzira koliko ima sati.

Belo svetlo u radnjama

Na poslu bi bilo idealno da imate svetlo koje je prilagođeno vašim potrebama, starosnoj dobi, ali i vašem vidu. Pošto vid slabi kako starimo, tako je za obavljenje jedne određene delatnosti potrebna i različita osvetljenost. Ipak, nemamo svi sreću da sami biramo osvetljenje na radnom mestu. Ako imate tu privilegiju da radite od kuće ili u kancelariji gde možete da dodate lampu na svoj radni sto, obezbedite sebi osvetljenje koje vam odgovara, kako biste posvećali efikasnost i produktivnost.

Sa preteranim osvetljenjem, vi pospešujute budnost, ali ako preterujete u tome, osetićete zamor u očima i opšte stanje umora.

pospanost na poslu

Ako ste često umorni, a ne znate od čega, zapitajte se kakvo je osvetljenje u vašem domu i na poslu, možda baš u tome leži problem!

Hronični umor dovodi do toga da postajete nezadovoljni, da se osećate malaksalo, ali dovodi i do poremećaja hormona, pa se stres povećava, a vi ne možete da ga kontrolišete.

Ovakav umor može da traje sve dok ne promenite osvetljenje. Jednostavno morate da ga prilagodite sebi i svojim potrebama. Ako umor nije izazvan fizičkim naporima, posledica je savremenog načina života, a jedan od problema jeste i pogrešno osvetljenje kojim smo „slučajno okruženi“.

Kako osvetljenje može da utiče na našu produktivnost i bolje raspoloženje, tako može da dovede i do naglog pada raspoloženja i depresije. Depresija jeste bolest i ona se  oslikava kroz gubitak energije, javljaju se strahovi, osećaji krivice, gubitak volje za obavljenje svakodnevnih aktivnosti, gubi se ili prenaglašava želja za hranom, nastupa promena mišljenja, i san nije redovan.

Kako biste to sprečili, vodite računa o prvim znacima koji ukazuju da vam određeno osvetljenje smeta. Sijalice i jačinu uvek možete da promenite pre nego što počne da utiče na vaše raspoloženje.

Osvetljenje utiče na san

Mnogi ljudi se pred spavanje uspavljuju čitajući knjige ili gledajući sadržaje na televizoru, telefonu ili tabletu. Sva ta osvetljenja utiču na naš san.

Bilo koje svetlo noću izbacuje naš biološki sat iz prirodnog ritma. Tokom dnevnih sati, plava svetla nam pomažu da imamo brže reakcije i da budemo raspoloženi, dok to noću nije slučaj. Plava svetla su svetla koja nam dolaze iz elektronike, ali i energetski efikasne svetiljke koje možemo da imamo u domu imaju isti efekat.

plavo svetlo lose za san

Ipak, ova svetla, koliko god da su nam značajna i draga, utiču štetno na naše zdravlje. Mnoge studije ustanovile su da noćni rad i izlaganje noćnom svetlu utiče na bolesti srca, na gojaznost, povezani su na nekoliko tipova raka prostate i dojke, sa dijabetesom.

Nedovoljan i nekvalitetan san utiče direktno na dijabetes, na depresiju i na probleme sa srcem.

Koliko sati spavate noću? Da li se budite odmorni, čili i spremni za dan?

vreme spavanja

Kada spavamo, naš mozak se regeneriše telo se opušta i leči, usporavaju se otucaji srca. Tokom spavanja, kroz krvotok šire se hormone koji utiču na celokopni imuni sistem i na zdravlje organizma. Moguće je da zbog pogrešnog osvetljenja imate problem sa spavanjem.To može lako dovesti da imunitet oslabi, i da se naruši zdravlje.

Osim što vas glava sve češće može boleti, i sami znate kako ste neraspoloženi kada ne spavate dovoljno. Ne ide vam se na posao, sve vas mrzi, nerviraju vas ljudi, puni ste negativne energije. To je znak da vam je potreban san. Možete biti jako umorni i da se osećate veoma iscrpljeno.

Ujutru ćete imati podočnjake i smušeno lice. Postoji i krema za podočnjake koja može da reši probleme na vašem licu, ali najbitnije jeste da spavate kako treba i da ne dozvolite da vam osvetlje kvari 8 sati odmora.

Pre spavanja trebalo bi da se opustite, a ne da mozak gomilate sa million novih informacija. Bilo bi bolje da se relaksirate u toploj kupki, da meditirate ili da, ukoliko baš ne možete bez tv-a, pogledate neki opuštajući sadržaj. Ako gledate negativne sadržaje, moguće je da ćete loše spavati i imaćete loše snove. Obratite pažnju da svako veče idete u isto vreme na spavanje id a spavate osam sati.

Kao što na vaš san može uticati krevet i posteljina na kojoj spavate, isto tako i osvetljenje može da utiče na vaš san i na zdravlje.

Noću je najbolje da koristite crvena svetla koja su prigušena. Ovakvo svetlo ne utiče toliko na vaš bioritam i neće vas ometati da zaspite, kao što to radi plavo. Bilo bi idealno da tri sata pre spavanja ne gledate u telefon, kompijuter ili neki drugi uređaj. Tokom dana budite što više na dnevnom svetlu, budite u prirodi.

Dnevno prirodno svetlo je najbolje za naše zdravlje, utiče pozitivno na raspoloženje, na budnost, ali utiče i na to da bolje spavamo. Ako budete poslušali naš savet, videćete kako vam se život menja, na bolje. Bićete iznenađeni kako osvetljenje može da popravi vaš dan!

Zdravstvene komplikacije zbog osvetljenja

stres, los imunitet, lose svetlo

Bez sunca ne bi bilo ni života na zemlji. Dnevno je obavezno da provedete bar pola sata napolju, a bilo bi idealno da to bude dva sata. Ako nemamo dovoljno svetlosti, funkcije u telu se usporavaju, imunitet slabi i postajemo neraspoloženi.

Zdravstvene koplikacije nastaju kada nam fali sunčeve svetlosti, i taj nedostatak izražen je tokom zimskih meseci. U ovim hladnim danima naše telo izloženo je sijalicama, odnosno veštačkom osvetljenju. Obična sijalica je iz žuto narandžastog spektra boja i loše utiče na ugljene hidrate u telu.Tako dolazi do toga da nam se spava, da smo često gladni, i loše se osećamo.

Naravno, svako stanje može da se pretvori u bolest i da se iskomplikuje. Zbog toga, izuzetno je važno da boravite na suncu svakoga dana i da budete svesni koliko vremena provodite u veštački osvetljenim prostorijama, kako biste isti uticaj mogli da kontrolišite i da smanjite.

setnja na suncu

Najzanimljivija veza između ljudi i dnevne svetlosti jeste sezonska depresija, u zimskim danima. Kada provodimo dosta vremena u zatvorenom prostoru, telu nedostaje svetlost, i reakcija na to upravo jeste tuga, promene raspoloženja. Nedostatak sunčeve svetlosti ne deluje na sve nas isto, ali ima ljudi koji su već ujutru srećniji kada vide sunce, lakše se bude i lakše funkcionišu.

I naš mozak voli prirodno svetlo. Sive ćelije ojačavaju se snom, ali i dnevnim svetlom. Ovi uslovi odlično deluju na nervni sistem i pomažu mu da funkcioniše na najbolji način.

Naš savet vam je da ukoliko radite pod jakim veštačkim svetlom, da svoju pauzu iskoristite da izađete na vazduh. Ako radite za računarom, na svakih pola sata odmorite oči tako što ćete par minuta gledati u daljinu, kroz prozor ili u neki određeni predmet. Na ovaj način relaksirate mozak i oči.

Da li su LED sijalice štetne za zdravlje?

LED sijalice su 50% jače od običnih i imaju mnogo duži životni vek. Ove sijalice se sve više koriste i kao ulična, i kao kućna osvetljenja, zato što se finansijski isplate, svetle jače i svakako duže traju.

led sijalice

Ekonomične i ekološke sijalice skoro potpuno su zamenile standardne. Iako štedimo, u ovom slučaju ne štedimo zdravlje. Iako ove sijalice štite prirodu, one povećavaju rizik od nastanka čestih glavobolja.

Emitujući hladno svetlo, one emituju i treperenje oje može da smeta očima. Ako ste kod kuće izloženi ovim sijalicama, sebi ste povećali mogućnost da vas iznenada zaboli glava, a ne znate zbog čega se to dešava.

Ovaj problem može da bude naglašen kada ste fokusirani na čitanje, a lampa sadrži LED sijalicu. Treperenje može da poremeti kontrolu pokretanja očiju, i onda mozak dobija signal da mora naporno da radi.

Sada znate kako osvetljenje utiče na vaše zdravlje. Za kraj, provodite što više vremena u prirodi, a u međuvremenu razmislite o tome da li su sijalice u vašem domu prilagođene vašim potrebama ili vam možda smetaju. Ako vam smetaju, zamenite ih što pre. Ugodite sebi i stvorite zdravo okruženje u svojoj kući.