Dijana Grbić povodom Teatar festa: Od antičke Grčke do danas, pozorište progovara u ime svih

Već gotovo tri decenije, Teatar fest „Petar Kočić“ zauzima važno mjesto na kulturnoj mapi Republike Srpske i regiona. Kao manifestacija koja svake godine okuplja vrhunske pozorišne stvaraoce iz cijelog prostora bivše Jugoslavije, festival je postao mnogo više od niza predstava – pretvorio se u prostor dijaloga, preispitivanja savremenih društvenih tema i slavljenja umjetnosti u njenom najživljem obliku. Ovogodišnje, 27. izdanje festivala, koje će se održati od 3. do 9. juna 2025. godine u Banjoj Luci, nosi simboličan slogan „Ispod površine“, pozivajući publiku da zajedno sa umjetnicima zaroni dublje u priče koje oblikuju naše vrijeme.

O značaju festivala, njegovom razvoju, novinama koje donosi ovogodišnje izdanje, ali i o ulozi pozorišta u savremenom društvu, razgovarali smo sa direktoricom Narodnog pozorišta Republike Srpske i jednom od ključnih ljudi koji stoje iza Teatar festa – Dijanom Grbić.

Radila: Neda Vukadin/Banjaluka.net

Teatar fest „Petar Kočić” traje više od dvije decenije. Kako biste danas opisali njegov značaj za kulturnu scenu Republike Srpske i šire?

GRBIĆ: Teatar fest „Petar Kočić“, s tradicijom dugom skoro tri decenije, jedan je od najznačajnijih kulturnih događaja u Srpskoj, a kao pozorišni festival prepoznati smo kao odlični domaćini koji prave izuzetne selekcije, tako da svakog juna Banja Luka postaje centar pozorišne umjetnosti. Generalno, pozorišni festivali imaju veliku ulogu u promociji i njegovanju teatra kao vida umjetnosti, ali i kao društvene institucije koja otvara važna pitanja i osvjetljava procese koji se često drže – ispod površine. Upravo pod ovim sloganom – ISPOD POVRŠINE – biće održan 27. Teatar fest „Petar Kočić“ u Banjoj Luci, od 3. do 9. juna 2025. godine.

Koliko se festival promijenio od početka do danas? Koji biste trenutak izdvojili kao prekretnicu?

GRBIĆ: Narodno pozorište Republike Srpske je od 1997. godine domaćin i organizator Teatar festa „Petar Kočić“. Ovo je festival koji vrednuje i promoviše dostignuća u pozorišnoj umjetnosti, s akcentom na autore koji stvaraju na jezicima južnoslovenskih naroda. U selekciju ulaze i predstave nastale po motivima romana svjetskih i domaćih pisaca, kao i autorski projekti, tj. komadi nastali kao rezultat zajedničkog rada reditelja, glumaca i drugih saradnika. Za prekretnicu možemo uzeti 2008. godinu, kada je festival dobio ime velikog srpskog pisca Petra Kočića. S novim imenom, Teatar Fest „Petar Kočić“ dobio je i zaokružen programski koncept zasnovan na dvije komponente: dramskom tekstu i regionalnoj saradnji.

Ovogodišnji festival izlazi iz okvira pozorišta i širi se na cijeli grad. Možete li nam reći više o tom konceptu i šta publika može da očekuje?

GRBIĆ: Naša želja bila je da obogatimo program ovogodišnjeg festivala, ali i da u Banju Luku donesemo nove vrste pozorišne igre koje nisu zastupljene kod nas i koje nemamo često priliku da gledamo na domaćoj sceni. Izuzetno važan kriterijum bio je da dovedemo najkvalitetniji ansambl iz regiona, a to je Balet Narodnog pozorišta u Beogradu. Tu našu ideju i inicijativu prepoznao je i predsjednik Republike Srpske, koji je pokrovitelj pratećeg programa festivala. Izuzetno nam je drago što je odlučio da kroz podršku i podjelu određenog broja karata učenicima podrži ideju razvoja publike i učini ove sadržaje dostupne većem broju gledalaca. Uz balet, mjuzikl je vrsta umjetnosti koju takođe rijetko gledamo kod nas, vjerujem da se publika raduje 13. junu kada će na pozornici tvrđave Kastel biti izvedena predstava „Gordost i predrasude“.  Osim pomenutih sadržaja, u grad dolaze i najznačajnija imena regionalne pozorišne scene, koji će održati masterklasove, takođe organizujemo promocije knjiga i časopisa, inkluzivno čitanje drame s naglaskom na slijepe i slabovide osobe, jer želimo da pozorište bude dostupno svima.

Koliko je bilo zahtjevno organizovati programe na različitim lokacijama širom Banje Luke?

GRBIĆ: Organizacija je uvijek zahtjevna, ali uz dobar tim mnoge stvari idu lakše. Drago mi je da su nam se ove godine priključili mladi ljudi koji su osvježili tim. Između ostalih, tu su reditelj Nikola Bundalo i producent Nikola Đaković. Osim naših stalnih partnera, ove godine i portal Banjaluka.net dio je našeg tima. Srž festivala čini glavni program, odnosno predstave koje je selektovala Nataša Ivančević, koja je odradila vrhunski posao. Nije imala lak zadatak, s obzirom da se na naš poziv prijavilo 38 predstava. Njen odabir je pet takmičarskih predstava koje se bore za nagrade festivala i aplauze domaće publike. Akcenat je na autorima mlađe generacije koji najčešće progovaraju o temama iz svakodnevice i ono što nas često tišti u samoći i što se krije ispod površine.

Koji je profil publike koji najčešće prati Teatar fest? Da li primjećujete rast interesovanja kod mlađe publike?

GRBIĆ: Od početka 95. pozorišne sezone do sada 33 000 posjetilaca pogledalo je sadržaje Narodnog pozorišta Republike Srpske, a Teatar fest još nije počeo, kao ni revija koju planiramo krajem juna. Dakle, obaramo prošlogodišnje rekorde. Nacionalni teatar, ne samo za vrijeme Teatar festa „Petar Kočić“, već tokom cijele pozorišne sezone vodi računa o mladoj populaciji. Tokom godine, kroz stručna vođenja i posjete predstavama oko 4 000 učenika dođe u Narodno pozorište Republike Srpske. Veliki broj naših posjetilaca čine i studenti javnih i privatnih banjolučkih fakulteta, kojima smo omogućili izuzetan popust prilikom kupovine ulaznica za naše predstave. Putem kampanje „Pozorište za sve“ stvorili smo uslove da osobe sa invaliditetom imaju što bolji pristup svim našim programskim aktivnostima.  Ovu kampanju nastavljamo i u narednoj pozorišnoj sezoni.

Koliko je važno da institucije poput Narodnog pozorišta Srpske izađu van svojih zidova i postanu dio urbanog tkiva grada?

GRBIĆ: Mi uspijevamo u tome, evo i naš slogan okrenut je temama koje se kriju ispod površine, koje mnogi iz različitih razloga skrivaju, a mi kažemo da treba o njima progovarati i to činimo na naš način – kroz umjetnost. Ovogodišnje predstave obrađuju teme koje često ostaju potisnute: porodično nasilje, društvene anomalije, korupciju, političke i moralne dileme. Slogan „Ispod površine“ direktno odražava zajedničku nit predstava.

Kako ocjenjujete podršku institucija i privatnog sektora kada su u pitanju festivali ovog tipa?

GRBIĆ: „Noć baleta“, koju 1. juna u Sportskoj dvorani „Borik“ izvodi Narodno pozorište u Beogradu, već sada se smatra jednim od najatraktivnijih kulturnih događaja u sezoni i, kao što prethodno rekoh, odvija se pod pokroviteljstvom predsjednika Republike Srpske. To je program koji je osmišljen povodom 120 godina postojanja umjetničkog sektora Balet, Narodnog pozorišta u  Beogradu, i kao takav obuhvata najuspješnija izvođenja iz opusa bogatog repertoara ove umjetničke kuće. Veliku podršku imamo od Ministarstva prosvjete i kulture Republike Srpske. Održavanje Teatar festa „Petar Kočić“ 2025. omogućeno je i uz podršku institucija i kompanija koje prepoznaju značaj kulture za razvoj zajednice. Oni koji su već dugo godina sa nama su u prvom redu kompanija M:tel i NLB banka, zatim kompanija Medietik, Autoputevi Republike Srpske, Verano Motors, Led Media, Investiciono-razvojna banka Republike Srpske, Integral inženjering, MF grupa, M.T. Abraham Group i Vivia.

Kako vidite ulogu pozorišta danas – u vremenu brzih promjena i digitalnih sadržaja?

GRBIĆ: Upozorava, upire prst, progovara u ime svih. Tako je bilo, tako će uvijek i biti. Od antičke Grčke do danas, u fokusu pozorišta je uvijek život (pa čak i kad priča o smrti). Tehnologija je tu da nam samo pomogne u realizaciji ideja koje svaki umjetnik nosi u sebi, kao novo sredstvo komunikacije i novi most ka publici.

Koja je Vaša poruka publici pred početak deset dana kulture, umjetnosti i susreta?

GRBIĆ: Uživali smo u pripremi 27. Teatar festa „Petar Kočić“, birali smo najbolje u regionu i nadamo se da će se ta energija prenijeti i na publiku i da će i oni uživati, kao što smo i mi uživali u pripremi festivala.

Ostavi komentar